Stageschool

5 oktober 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Ik loop stage op de Dr. Albert schweitzer school. Dit is een basisschool die les geeft in het Nederlands. Het is een grote school en alle leerlingen dragen een schooluniform dat bestaat uit een groene polo en een blauwe broek. De leerlingen hebben ook 2x per week gym en op deze dagen dragen ze een ander uniform: wit shirt en een blauwe broek.
Zoals ik eerder al zei wordt er in het Nederlands les gegeven, de kinderen krijgen wel het vak Papiaments.

De school zelf ziet er niet zo uit als een school in Nederland. De deuren van de lokalen zitten allemaal buiten en het schoolplein heeft niet echt klimtoestellen of rekstokken, wel zijn er veel schaduwplaatsen zodat de kinderen uit de zon kunnen zitten/spelen.

De school begint om kwart over 7 en is klaar om kwart over 12, de kinderen gaan smiddags niet naar school omdat het dan te warm is. Ze hebben elke dag om 10 uur ook een kwartier pauze en voor de pauze eten we met zijn alle in de klas.

Mijn stageklas

Ik loop stage in groep 3, dit zijn leerlingen tussen de 5 en 7 jaar. In de klas zitten 29 kinderen waarvan veel kinderen Nederlands spreken en verstaan, een aantal leerlingen kunnen het nog niet spreken of begrijpen het nog niet helemaal.
De manier van lesgeven is hetzelfde als in Nederland, ze maken ook gebruik van methodes die we in Nederland ook hebben. Doordat een aantal leerlingen nog veel moeite hebben met de Nederlandse taal is het moeilijk voor ze om te leren lezen/schrijven en daarom komt mijn hulp goed van pas in deze klas !
De klas weet ook niet wat stilzitten is en zijn continu in beweging wat erg storend is voor de andere leerlingen. Ze vragen allemaal op een andere manier aandacht, zowel positief als negatief. Ik heb dus elke dag me handen vol aan alle kinderen en ben ik continu bezig met uitleggen, hulp bieden, nakijken en kinderen aanspreken.

Na zo'n stage dagje ben ik stiekem toch wel een beetje uitgeput maar de vrije middag maakt dat wel weer goed als ik dan lekker aan het strand kan liggen bijkomen.

Word vervolgd!